FONETYKA
Witajcie!
Dzisiaj zajmiemy się fonetyką. To kolejny dział językowy, jednak nie chciałam "rozbijać" go na inne rozdziały. Postanowiłam zrobić całą fonetykę w jednym wpisie.
Zacznijmy od tego, czym jest głoska?
Głoska - to najmniejszy dźwięk mowy zapisywany za pomocą litery lub liter.
W szkole podstawowej często miałam zadania, aby podzielić wyraz na głoski i litery. Głoska to każdy znak - głoska to najmniejsza, pojedyncza cząstka, na przykład
kalendarz
głoski : k-a-l-e-n-d-a-r-z
litery : k-a-l-e-n-d-a-rz
Znaki zaznaczone na czerwono , to właśnie różnica, między głoską, a literą.
PODZIAŁ GŁOSEK
Po pierwsze głoski dzielimy na spółgłoski i samogłoski.
Samogłoski : a,ą, e,ę, i,o,ó, u
Spółgłoski : pozostałe litery alfabetu, np. b,c,ć,d,f,g,h,j
Kolejny podział to głoski dźwięczne i bezdźwięczne
Głoski dźwięczne : b, d, g, w, z, ź, ż, l, ł, r, m, n, j , dz, dź, dż + wszystkie samogłoski
Głoski bezdźwięczne : p, t, k, f, s, ś, sz, c, ć, cz, ch
Ja ich często uczyłam się parami (tego wymagała ode mnie moja polonistka) : b-p, d-t, g-k, w-f.....
Głoski ustne i nosowe
Ustne: a, e, o, i, b, c, d, k, s, t, w, z i inne (bez nosowych)
Nosowe : ą, ę, m, n, ń, n’, m’ [znaczenie znaku ['] wyjaśniałam przy temacie słowotwórczym i formantach w wyrazach pochodnych]
Podział spółgłosek
Spółgłoski miękkie i twarde
Miękkie : p’, b’, f’ w’, ś, ź, ć, ch’, dź, m’,n’, l’, j, k’, g’
Twarde: p, b, f, w, s, z, c, ch, dz, n, m, l, ł, k, g, t, d, sz, ż, cz, dż, r
Sonorne : m, m’, n, n’, ł, l, r - są to spółgłoski dźwięczne niemające odpowiedników bezdźwięcznych
Podział głosek mamy już więc za sobą. Pora przejść do mniej przyjemnego elementu są to upodobnienia pod względem dźwięczności.
Będę starała przekazać się wam teorię w jak najlepszy sposób.
- udźwięcznienie - zamiana spółgłoski bezdźwięcznej w dźwięczną pod wpływem sąsiedniej głoski dźwięcznej, np prośba [proźba]
- ubezdźwięcznienie - zamiana spółgłoski dźwięcznej w bezdźwięczną pod wpływem sąsiedniej spółgłoski bezdźwięcznej
wsteczne - głoska następna wpływa na wymowę głoski poprzedniej
postępowe - głoska poprzedzająca wpływa na głoskę następną
Zrozumiane? Teraz przyszedł czas na przykłady
Zaczniemy od ubezdźwięcznień
wsteczne
kładka [czyt. kłatka]
<-
dk-> tk dźwięczne "d" pod wpływem bezdźwięcznego "k" w wymowie stało się bezdźwięcznym "t"
{zawsze nad wymianą musimy napisać strzałkę, jeśli jest to wsteczne "<-", jeśli jest to postępowe "->"}
rozpacz [rospacz]
<-
zp->sp dźwięczne "z" pod wpływem bezdźwięcznego "p" w wymowie stało się bezdźwięcznym "s"
rzodkiewka [roztkiefka]
<-
dk->tk dźwięczne "d" pod wpływem bezdźwięcznego "k" w wymowie stało się bezdźwięcznym "t"
oraz
<-
wk ->fk dźwięczne "w" pod wpływem bezdźwięcznego "k" w wymowie stało się bezdźwięcznym "f"
postępowe
Przemek [pszemek]
->
prz -> psz dźwięczne "rz" pod wpływem bezdźwięcznego "p" w wymowie stało się bezdźwięcznym "sz"
krzesło [kszesło]
->
krz-> ksz dźwięczne "rz" pod wpływem bezdźwięcznego "k" w wymowie stało się bezdźwięcznym "sz"
Aby dobrze wykonywać te zadania, musimy znać głoski dźwięczne i bezdźwięczne
udźwięcznienia
wsteczne
liczba [lidżba]
->
czb-> dżb
bezdźwięczne "cz" pod wpływem dźwięcznego "b" stało się dźwięcznym "dż"
postępowe
ciężko jest znaleźć przykład udźwięcznienia postępowego. Spotkałam się z kilkoma książkami na ten temat i są naprawdę trudne przykłady, o których nie będę wspominać.
Warto jednak wspomnieć o upodobnieniach między wyrazami, np.
jak dobrze [jag dobrze] (dźwięczne "d" powoduje udźwięcznienie bezdźwięcznego "k")
chodź szybko [choć szybko] (bezdźwięczne "sz" powoduje ubezdźwięcznienie dźwięcznego "dź")
wykład ciekawy [wykłat ciekawy] (bezdźwięczne "c" powoduje ubezdźwięcznienie dźwięcznego "d")
mów szybciej [móf szybciej] (bezdźwięczne "sz" powoduje ubezdźwięcznienie dźwięcznego "w")
ZANIK DŹWIĘCZNOŚCI NA KOŃCU WYRAZU
Zmiana głoski dźwięcznej na bezdźwięczną na końcu wyrazu, np. chleb [chlep]
UPROSZCZENIE GRUPY SPÓŁGŁOSKOWEJ
To pominięcie w wymowie potocznej jednej ze spółgłosek tworzących trudną do wypowiedzenia grupę, np. jabłko [japko]
Ostatnim punktem dzisiejszego tematu jest akcent wyrazowy [i nie chodzi mi tutaj o zespół Akcent :) (pozdrawiam Pana Zenka Martyniuka)]
AKCENT WYRAZOWY
to silniejsze wymówienie jednej z sylab w wyrazie. Jest w zasadzie stały i pada na przeostatnią sylabę, chociaż jak wszędzie są wyjątki odbiegające od reguły. Wyróżniamy 7 takich wyjątków.
- pada na trzecią sylabę od końca w formach 1. i 2. os. l.m. czasu przeszłego (czytaliśmy) , w l.p. i 3.os. l.m. trybu przypuszczającego (zrobiłbym) oraz w wyrazach zapożyczonych -ika, -yka (matematyka), a także w liczebnikach z cząstkami -kroć, -sta, -set (siedemset) i spójnikach połączonych z końcówkami osobowymi czasownika (abyśmy)
- na czwartą sylabę od końca form 1. i 2. os. l.m. trybu przypuszczającego (obejrzelibyśmy)
- na piątą sylabę od końca w formach 1. i 2. osobie l.m. trybu przypuszczającego połączonych z się (dowiedzielibyśmy się)
- na ostatnią sylabę w rzeczownikach jednosylabowych z cząstkami arcy-, wice-, eks- (arcymistrz, wicekról, eksmąż)
- akcentowanie zmienne (analiza, epoka, festiwal, reguła)
- zwyczajowo trzecia sylaba od końca (maksimum, minimum, prezydent, uniwersytet, Rzeczpospolita)
- przejęte z języka łacińskiego wyrazy w innych przypadkach niż mianownik , akcent trzeciej sylaby od końca, gdy ma tyle samo sylab , co mianownik: lektyka , lektyce , ale :lektykami, polemika, polemiki, ale : polemikami.
Uff! Mam nadzieję, że dotrwaliście do końca. Cała fonetyka ogarnięta. Może teraz przyszedł czas na coś innego? Do zobaczenia już wkrótce!
-----------------------------------------------------------------------------------
kiki2000
Komentarze
Prześlij komentarz